נוטים לשכוח דברים?

בס”ד

פותחים מקרר ושוכחים מה רציתם להוציא? הרגע רציתם לומר משהו וכבר שכחתם? “הרגע החזקתי את הטלפון, היכן הנחתי אותו”?

הכירו, את אחד הסיבות העיקריות לשכחה לטווח קצר – חוסר בויטמין B12

מהם התסמינים של חוסר בוויטמין B12?

חוסר בוויטמין B12 עלול להתבטא ב: חולשה, נימולים בגפיים, סחרחורות, עייפות, דופק מהיר, כאבי ראש, עצבנות, חוסר שקט ובעיות בראייה ובתיאבון. רמות נמוכות של ויטמין B12 שאינן מטופלות לאורך שנים יכולות לגרום להורדת ההמוגלובין/ברזל, ובסופו של דבר לגרום לנזק בלתי הפיך למערכת העצבים, ומכך לבעיות מוטוריות, דיכאון ולהפרעות בזיכרון ובריכוז עד להתפתחות של דמנציה.

מתי וכיצד ליטול B12? 

רמות הנורמה של ויטמין B12 בדם נעות בין 200-900pg/dl. יחד עם זאת יתכן מצב בו גם בערכים הגבוהים מ- 200 (למשל 300) תורגשנה אותן תופעות כמו אלו הנצפות בערכים הנמוכים מ- 200. רמות הנמוכות מ- 100pg/ml מצביעות על מחסור חמור של B12 בגוף. כאשר רמות הוויטמין נמוכות מ- 300 מומלץ לשקול השלמה של ויטמין B12.

הטיפול בחוסר ויטמין B12 מתמקד בהחזרת רמות הוויטמין לנורמה על-ידי זריקות או נטילת כדורי B12 והקפדה על תזונה נכונה. הטיפול המקובל בעבר היה באמצעות זריקות לתוך השריר הניתנות על פי הוראות רופא. ב- 1999 פורסם לראשונה מאמר, ב- LANCET, על מחקר שהוכיח שניתן ליטול טבליות B12 למציצה מתחת ללשון (sublingual) כדי להעלות את רמות ה- B12 בדם, ללא צורך בזריקות (המחקר נעשה על טבליות B12 של חברת ‘סולגאר’). הטיפול באמצעות טבליות המציצה התגלה כטיפול נוח, ידידותי ויעיל. לכן כיום במרבית המקרים ממליצים הרופאים על מתן B12 בצורת טבלית למציצה במינון של 1000 מק”ג, טבלית אחת ליום, למשך 3 חודשים.

מרבית האנשים שהגיעו לטיפול בזמן מחלימים לחלוטין מהחוסר. עם זאת, כיוון שחוסר בוויטמין חיוני זה יכול לשוב בעתיד (כמובן תלוי הסיבה לחוסר) מומלץ גם בתום תקופת הטיפול האינטנסיבית להמשיך וליטול טבליות  B12 במינון מניעתי (טבלית אחת פעם-פעמיים בשבוע) למניעת חסרים עתידיים.

המידע הנ”ל אינו מהווה תחליף ליעוץ רפואי, מומלץ להיוועץ ברופא מטפל.